De zon komt altijd weer op.

Werkdruk versus Werkstress: begrip, lichamelijke signalen en praktische tips voor ondernemers

Judy Rebel

25 april 2024

Inleiding

Als ondernemer wordt je geconfronteerd met de uitdagingen die werkdruk en werkstress met zich mee kunnen brengen, zowel voor jezelf als voor je team. Werkdruk en werkstress worden vaak door elkaar gebruikt, maar er is een subtiel verschil tussen beide begrippen. Werkdruk verwijst naar de hoeveelheid werk die op iemand afkomt en de eisen die daaraan worden gesteld, terwijl werkstress de reactie is op deze werkdruk. Het is belangrijk dat je dit onderscheid maakt omdat het herkennen en juist aanpakken van zowel werkdruk als werkstress cruciaal is voor het welzijn en de productiviteit op de werkvloer. En om het risico op verzuim te voorkomen.

Wat is werkdruk en werkstress?

Werkdruk treedt op wanneer de werkbelasting hoger is dan wat een individu fysiek en/of mentaal aankan. Dat staat los van hoe realistisch de toebedeelde taken zijn. In een werkweek zit doorgaans 40 uur en de afgesproken taken moeten in theorie binnen die tijd passen. Strakke deadlines, overweldigende taken en onrealistische verwachtingen zijn voorbeelden van situaties die werkdruk kunnen veroorzaken. Werkstress is de reactie van een persoon op deze werkdruk: gevoelens van spanning, vermoeidheid, prikkelbaarheid en zelfs fysieke klachten. Het risico van uitval ligt op de loer, en daar kan jij als ondernemer ook stress van ervaren.

Herken de symptomen

Volgens een nieuwsartikel uit Het Tijdschrift voor Coaching van 22 april jl. heeft 1 op de 3 werkenden last van werkdruk. Een beetje druk op de ketel werkt voor velen prima. Zorgelijk wordt het als de druk te hoog wordt ervaren. Dan voel je je opgejaagd of gedemotiveerd. In het artikel worden verder nog lichamelijk klachten als spanningshoofdpijn, spierpijn, oververmoeidheid, ademhalingsproblemen en maag- en darmklachten genoemd. Het moge duidelijk zijn dat als hier niet tijdig wordt ingegrepen de gezondheid van de persoon die dit ervaart in gevaar komt.

Tips voor het beperken van werkdruk en werkstress binnen je organisatie

  1. Oprechte aandacht: Communiceer openlijk en creëer een cultuur waarin het normaal is om naar elkaar om te kijken en te vragen hoe het gaat. Door werkdruk en werkstress bespreekbaar te maken, kunnen medewerkers zich gesteund voelen en eerder hulp vragen. Vitamine A noem ik dat.
  2. Aandacht voor de behoeften van de medewerkers: Pas je ondersteuning aan op de specifieke behoeften binnen je team, zoals financiële problemen, mantelzorgtaken, hulp met computers of andere persoonlijke uitdagingen. Bied ondersteuning en faciliteiten om medewerkers te helpen omgaan met deze stressfactoren.
  3. Tools en interventies: Maak gebruik van tools en interventies om werknemers te ondersteunen bij het omgaan met werkstress, zoals apps op het gebied van vitaliteit of de inzet van professionals zoals loopbaancoaches, vitaliteitscoaches, verzuimadviseurs. Bespreek de duurzame inzetbaarheid en bedenk samen oplossingen die werken.
  4. Creëer een vitale en veilige werkomgeving: Stimuleer een gezonde levensstijl en maak gebruik van beschikbare faciliteiten om stress te verminderen. Zorg voor een regelmatige communicatie over beschikbare tools en ondersteuning om werkdruk en werkstress te verminderen.

Tenslotte

Als ondernemer ben je niet alleen verantwoordelijk voor het succes van je bedrijf, maar ook voor het welzijn van je team en je eigen welzijn. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste. Door werkdruk en werkstress bespreekbaar te maken en praktische maatregelen te nemen om stress te verminderen, kun je een positieve werkomgeving creëren waarin medewerkers floreren en optimaal presteren. Dat betekent onder meer je kwetsbaar durven opstellen. Jij weet het ook niet allemaal, ook al is het ”jouw toko”. Veel medewerkers realiseren zich niet wat voor verantwoordelijkheid jij als ondernemer op je schouders hebt rusten en dat dit ook werkdruk en werkstress kan veroorzaken. Ga erover in gesprek en zorg zo voor wederzijds begrip en denk samen na over oplossingen. Tijdelijk een professional inhuren kan helpen.

(Bronnen: Tijdschrift voor Coaching, mijn AI vriendin Cathy en ondergetekende vanuit de praktijk)